Lezingen en colleges

De lezingen / colleges hebben als doel om mensen te motiveren en om mensen te ondersteunen bij het maken van bewuste keuzes voor een betere kwaliteit van leven.
De lezingen zijn laagdrempelig en geschikt voor kleine en grote groepen. 
Wilt u een lezing bijwonen of hebt u of uw organisatie interesse in een lezing ? laat het ons weten via email.
(De inhoud van de lezingen is gebaseerd op wetenschappelijk onderbouwde informatie en is niet commercieel)

Overzicht: (verderop op deze pagina meer info over elke lezing/workshop)
-- levensstijl en kwaliteit van leven nu en later. dl1: Hoe jong ben jij?  dl2: Hoe blijf je jong
-- Sport en voeding: Case Isabel
-- Sporten is goed, bewegen een MUST 
-- Bewegen is leuk, Bewegen is gratis, maar doet veel
-- Workshop op maat gemaakt over Bewegen en of Voeding en de balans hiertussen
-- Workshop / werkcollege BEB: jouw Beweeg en Eet Balans Meld je aan via het sturen van een email.
-- Velen hebben PHPD (Pijntje Hier Pijntje Daar).   Wat is het? & Wat kun je er zelf aan doen? Deze lezing is in ontwikkeling
-- Als je 10 km hard kunt lopen heb je dan een goede conditie? Er bestaat veel misverstand over wat conditie is. is in ontwikkeling
-- De techniek van ademhalen
-- Relaxation is a skill (Ontspannen door oefenen en ademen)

meer lezingen / colleges volgen nog

Meer info over de lezingen
--------------------------------------------------------------------------
#--# levensstijl en kwaliteit van leven nu en later
       deel 1) Hoe jong ben jij? (duur ca 45 min)
       deel 2) Hoe blijf je jong? (duur ca 45 min)

#-1) “Hoe jong ben jij” behandelt de verschillen tussen de kalender leeftijd en de biologische leeftijd.
In een interactief deel  krijg je een idee van wat je waarneemt wanneer je iemand ziet en wat de kenmerken zijn.
Verder wordt er op eenvoudige en goed begrijpbare wijze ingegaan op de veranderingen in ons lichaam bij het toenemen van onze leeftijd vanaf 30 jaar en op welke veranderingen we wel / geen invloed kunnen hebben.
Afgesloten wordt met: Is er een medicijn tegen veroudering? Enkele voorbeelden waar de recente wetenschap mee bezig is en de daaruit voortvloeiende dilemma's 

#-2) “Hoe blijf je jong” focust op vitaal ouder worden.
In dit college leer je meer over de factoren die je biologische leeftijd bepalen en hoe je daar zelf invloed op kunt hebben. Aan de hand van simpele voorstellingen en uitleg wordt duidelijk hoe het proces werkt en vervolgens worden praktische handvatten gegeven.
Afgesloten wordt weer met wetenswaardigheden uit de wetenschap.

--------------------------------------------------------------------------
#--# Sport en voeding: Case Isabel: (duur ca 30 min)

Abstract: 

Aanleiding van deze lezing is het verhaal van Isabel, een vrouw van midden veertig, met klachten als algehele moeheid en koorts na inspanning  en die van een osteopaat en een diëtist te horen heeft gekregen dat het beter is om niet te eten voorafgaand aan sporten. Een arts vertelde haar dat langer dan 30 minuten sporten slecht is. Isabel hield echter serieuze klachten, totdat ze persoonlijk en op maat werd begeleid.                                                                                                                                                                                                       Tijdens de lezing krijg je op een laagdrempelige manier meer inzicht in deze zaken.

Moraal: Advies dient altijd specifiek op de persoon afgestemd en niet vanuit algemene theorieën en gemiddelden gegeven te worden, teneinde onnodig leed, onbegrip en teleurstellingen te voorkomen.

De casus:

Isabel verliest gewicht en met name spierweefsel en ze is steeds ziek en koortsig na inspanning (training).

Naar aanleiding daarvan heeft ze geïnventariseerd wat en hoeveel ze eet in termen van calorieën, koolhydraten, eiwitten en vetten. En tevens ook wanneer ze wat eet. Uit deze inventarisatie bleek dat ze soms teveel en soms te weinig calorieën op een dag binnen kreeg en dat ze voor ze ging sporten helemaal niet at.

Toen ze beter lette op voldoende en meer evenwichtige calorie-inname per dag en evenzo rondom haar trainingen (voor het sporten eten met accent op koolhydraten en direct na het sporten eten met nadruk op eiwitten) verdwenen haar klachten en werd er weer spiergroei gemeten.

Een half jaar later, na een stressvolle periode, had ze weer weinig energie en bleek ze opnieuw spiermassa (1 kg) en vet (2 kg) te hebben verloren. Bloedonderzoek leverde als enig resultaat op dat de ontstekingswaarde iets te hoog was (CRP = 16 mg/l). (Norm waarde < 10 mg/l). Ze is ook al weken doorlopend verkouden en moe.

Omdat een vrouwenarts haar vertelde, dat langer dan 30 minuten sporten het cortisol gehalte in het lichaam verhoogt en dat dat ongewenst is, heeft ze rust genomen en niet gesport; De klachten bleven.

Teneinde raad gooit ze alles overboord en gaat weer sporten en eten op de  manier die een half jaar geleden werkte en opnieuw leidde dit weer tot succes.

De eerste training was een rustige duurloop van 60 minuten en na de training bleven de klachten uit. De ervaring en beleving dat ze nog steeds deze training aan kan geven haar zoveel boost dat ze ook de intervaltrainingen hervat. Ze krijgt meer en meer energie en de moeheid verdwijnt en de verkoudheid wordt langzaamaan minder. 

Opnieuw maakt ze een inventarisatie van haar voeding, nu niet alleen  gericht op de hoeveelheid calorieën, koolhydraten, eiwitten en vetten, maar ook  houdt ze bij hoeveel groente, fruit, noten en zaden ze door de week heen binnen krijgt. Hier kan ze misschien nog enige winst behalen om  meer stoffen binnen te krijgen die het lichaam helpen om de laagwaardige ontstekingen aan te pakken.

--------------------------------------------------------------------------
#--# Bewegen: Sporten is goed, bewegen een MUST  (duur ca 15 min)

Abstract: 

Overal horen en lezen we dat we meer moeten bewegen of sporten, maar hoeveel beweging is minimaal nodig en wanneer is het genoeg. Hoe monitor je bewegen?

En hoe weet je nu of jij voldoende beweegt?

Deze lezing/college geeft antwoorden en praktische handvatten.


--------------------------------------------------------------------------
Voor meer info over de BEB workshop klik hier
--------------------------------------------------------------------------

In ontwikkeling:
-- Velen hebben PHPD (Pijntje Hier Pijntje Daar).   Wat is het? & Wat kun je er zelf aan doen?
-- Als je 10 km hard kunt lopen heb je dan een goede conditie? Er bestaat veel misverstand over conditie. Over trainen, conditie en uithoudingsvermogen
-- werkcollege jouw beweeg en eet balans. Hoeveel is 1 MET voor jou en hoeveel beweeg jij en is dit in balans met je voeding.

-- meer colleges zullen nog worden ontwikkeld